09129636390
44953109-10

موریانه

موریانه ها شباهت بسیار زیادی به مورچه دارد، از طرفی آن را مورچه سفید هم می نامند، موریانه ها معمولا به رنگ شیری و بعضی از آنها قهوه ایی یا مایل به زرد هستند که بدن نرمی داشته و دارای حرکات آرام، بیشتر دوران عمر خود را در تاریکی زندگی می کنند، موریانه یک آفت بسیار جدی برای سازه های چوبی به حساب می آیند، تا این حد که بدون دیده شدن و جلب توجه کردن توانایی ویران کردن سقف یک خانه را دارند، و خسارت های زیادی ببار میاورند، موریانه ها سه دسته هستند:

1-موریانه هایی که در زیر خاک زندگی می کنند

2-موریانه هایی که در درون چوب خشک زندگی می کنند.

3- موریانه هایی که در چوب مرطوب خانه می کنند.

گروه اول دسته ایی است که در زیر خاک زندگی می کنند و وظیفه آنها شکاف تونل و دانال و تامین غذا می باشد. غذای این نوع موریانه سلولز است،که توسط کارگران زمان حفر تونل و دانال تهیه می شود. سلولز یک ماده هضم نشدنی است ولی در معده موریانه ها تبدیل به ماده هضم شدنی می شود.

دسته دوم با حمله به چوب حفره ایی درون آنها ایجاد کرده و با زدن تونل آرام آرام باعث تضعیف چوبها شده و در نهایت باعث تخریب و آسیب به فوندانسیون خانه می شوند، تخصص آنها نخریب ستونهای است که انتهای آن به خاک میرسد، از طریق حفر تونل از زمین وارد ساختمان شده و باعث تخریب کل ساختمان می شوند.چوب هایی مثل چوب سرخ، سروتالاب و گونه ایی از کاج ها مقاومت بیشتری دارند و کمتر مورد آسیب این آفت قرار می گیرند. این موریانه ها دو نوع هستند، یکی از آنها که در داخل چوب های منزل زندگی میکنند و نوع دیگر در مناطق استوایی در بیابان برای خود خانه هایی سخت که ارتفاع آن به 5 متر و قطر 8 متر میرسد که حتی با کلنگ هم قابل تخریب نیست.

موریانه ها ، شاه، ملکه و شاهزاده و کارگر دارند و هر کدام وظیفه مخصوص خود را دارند، برای ساخت این خانه ها که از چوبهای جویده شده یا گلخانه های بزرگی به شکل تپه می سازند که بسیار اصولی ساخته شده. و معمولا درون لانه هایشان مخفی می شوند در صورتی که مورد مزاحمت قرار گرفته از لانه هایشان بیرون می آیند.

موریانه ها برای انسان هیچ ضرری ندارند، این موجودات بیشتر ضرر اقتصادی دارند تا جانی، غذای آنها مواد سلولزی است در نتیجه از کاغذ و کتاب و وسایل چوبی تغذیه می کنند.

 

اقداماتی جهت سمپاشی موریانه و جلوگیری از آسیب این حشرات میشه انجام داد:

1-چک کردن تهویه.

2-قرار دادن زیرزمین و یا قرار دادن ساختمان بر روی ستون و پایه.

3-خشک نگه داشتن محیط.

4-قراردادن بتن های پیش ساخته در پایه های ساختمان.

5-قرار دادن کلاهک در بخش پایه ساختمان تا مانع بالا آمدن موریانه از پایه بشود.

6- پاکسازی لانه این موجودات از اطراف ساختمان.

7-استفاده از سم خاک مخصوصا ساختمان هایی که از قطعات بتن ساخته شده است.

8-مقاوم کردن الوارهایی که در ساختمان به کار رفته.

 

روشهایی برای از سمپاشی موریانه

1-نمک یک روش بسیار عالی و موثر است، یک شیشه پر از نمک و آب گرم تهیه کرده، آب خیلی شور باشد، با یک سرنگ به تمام مناطقی که احتمال میدهید تزریق کنید.

2-اسید بوریک یک حشره کش بسیار عالی برای از بین بردن موریانه ها از طریق اسپری کردن به فضاهای مشکوک به وجود موریانه، اسید بوریک سیستم عصبی حشرات را از کار می اندازد، دقت داشته باشید هنگام استفاده از این ماده حتما از دستکش و ماسک استفاده کنید و کودکان و حیوانات خانگی خود را از آنها دور نگه دارید.

3-طعمه های موریانه موجود در بازار هم بسیار مناسب است، این طعمه ها را در خاک قرار دهید بوی این طعمه ها موریانه را جذب خود کرده و بعد از تغذیه از این موارد به طور خودکار خواهد مرد.

4-روغن نئیم که ترکیبی است به نام آزادیراچتین که باعث از بین رفتن موریانه ها می شود، این روغن غیر سمی است ولی برای پوست و چشم آزاردهنده است، با قرار دادن این روغن سرراه موریانه ها باعث از بین رفتن آنها می شوید. 

5-ترکیب سرکه و آبلیمو هم بسیار موثر است و با اسپری کردن در مناطق مشکوک به موریانه  باعث از بین رفتن آنها می شوید.

6-اسپری بوراکس هم میتواند به شما در از بین بردن موریانه کمک کند، نصف لیوان پودر بوراکس و یک گالن آب داغ را در یک ظرف مخلوط کرده تا وقتی که تمام پودر حل شود، سپس مخلوط را در ظرف پکپ بریزید و مناطق آلوده را سمپاشی کنید.

7-استفاده از روغن پرتغال، توجه داشته باشد این روغن برای انسان بسیار خطرناک است، اگر اشتباه مصرف کنید دچار مشکلات شکمی میشوید، باید سوراخهای کوچیک در چوب خراب شده ایجاد کنید و این روغن را درون آن بریزید، نتیجه آن را در عرض یک یا دو هفته خواهید دید.

8- قرار دادن میز و یا صندلی و یا هر وسیله چوبی مشکوک به وجود موریانه که حمل آن آسان است با قرار دادن در معرض آفتاب باعث از بین رفتن آنها میشوید، نور قاتل این حشرات ریز است.

  

شرکت مانا محیط پاک با سمپاشی تخصصی و استفاده از بروزترین روشهای سمپاشی موریانه و دستگاههای مجهز سعی در برطرف کردن مشکل آفت شما خواهد بود.

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :